Club YLA wint prestigieuze Women’s Football Award 2021

Afgelopen week viel Club YLA in de prijzen op de ECA Awards in Genève. Het kaapte de prestigieuze Women’s Football Award 2021 weg voor de neus van verschillende Europese topclubs. Een beloning voor de succesvolle rebranding waarmee ze jonge meisjes een eigen lifestyle en identiteit wil aanmeten. Hoog tijd dus voor een gesprek met Club YLA’s Marketing Manager, Leo Van der Elst!

Dag Leo! Proficiat met het winnen van de Women’s Football Award! Hoe werd het nieuws onthaald binnen de club? 

Heel positief! Iedereen binnen Club Brugge is erg trots. Vincent Mannaert wilde bijvoorbeeld absoluut aanwezig zijn op de uitreiking. Hij vond dat erg belangrijk voor de uitstraling van de club. Wij zetten onszelf als Club YLA nu op de kaart in Europa. Dat gaat stapsgewijs en deze trofee helpt ons daar zeker bij. We krijgen nu nog meer steun, ook van de mannen. Aan hen is de evolutie ook niet ontgaan.

Jij bent een trotse YLA’er? Vertel eens, waar staat ‘YLA’ voor?

De letters van YLA zijn eigenlijk de initialen van Yvonne Lahousse. Zij was één van de sterke vrouwen in de geschiedenis van Club Brugge. Zij voerde in de beginjaren van Club Brugge de spionkop aan en werd zo een belangrijk figuur in de supporterskringen.

Wanneer is het idee ontstaan om Club YLA op te richten?

Te midden van de coronapandemie, op 14 april vorig jaar. Op vier jaar tijd klommen we van het provinciale voetbal naar het allerhoogste niveau in België. Het is een steile evolutie die we op heel korte termijn doormaakten. Niet alleen op sportief vlak hebben we stappen gezet, maar dus ook naast het veld.

Zo ontstond het verhaal achter YLA?

Klopt. Maar we wilden vanaf het begin meer zijn dan enkel ‘het damesteam van Club Brugge’. Het doel was om een volledig eigen identiteit te creëren, iets wat nog geen enkel vrouwenteam ons had voorgedaan. Met de naam YLA zijn we uiteindelijk naar een marketingbedrijf gestapt dat ons idee omzette tot een geheel eigen merk. Zo is de YLA- merchandising ontstaan!

Klinkt leuk! Waarom is de merchandising zó belangrijk voor Club YLA?

Je ziet dat meisjes de kleren kopen omdat ze een band hebben of willen creëren met YLA. Het is zeker niet alleen op de markt gebracht voor voetballende meisjes, je kan met de hoodies of broeken ook perfect de stad intrekken. Met Club YLA willen we meer zijn dan enkel een voetbalteam. Onze ambitie is om een soort van eigen levensstijl te ontwikkelen. Net zoals de leuze bij onze mannelijke collega’s ‘no sweat, no glory’ is, willen wij ook onze eigen ‘levensstijl’ ontplooien. 

Jullie verhaal is niet alleen in België uniek, in heel Europa blijken jullie de enige damesploeg met een eigen branding te zijn?

Inderdaad! De andere teams in de Scooore Super League dragen bijvoorbeeld de afgeleide naam van hun mannenteams. Zo heb je bijvoorbeeld de RSCA Women of Standard Femina. Club YLA is niet alleen in België, maar met uitbreiding van heel Europa, het enige vrouwenteam met een geheel eigen branding. 

Heeft deze prijs iets veranderd binnen de club?

Zeker! Het heeft ons nog meer goesting gegeven om verder te blijven werken en investeren in Club YLA. Maar het is vooral een erkenning voor het harde werk van vele mensen binnen de club. Daarbij mag je de speelsters zelf niet vergeten, ook zij hebben hier een belangrijke rol in te vervullen. De meisjes zijn fier om voor de club te spelen. Je ziet dat ze de naam YLA met veel trots dragen.

Hoe denk je dat Club YLA zich in de toekomst verder kan blijven onderscheiden van de andere clubs?

Wij zitten niet stil. Voortdurend worden nieuwe ideeën gepitcht en wordt er gebrainstormd. Zo zal er binnenkort een nieuwe lijn worden voorgesteld om nóg meer meisjes te bereiken. Dit keer niet alleen hoodies, petten of T-shirts, maar ook enkele nieuwigheden. Bij Club YLA streven we naar een klimaat waarin jonge meisjes de kans krijgen om hun eerste stappen te zetten in hun voetbalcarrière.

Hoe voelt het voor jou persoonlijk om deel uit te maken van Club YLA?

Voor mij is het fantastisch! Ik ben er ongeveer vier à vijf jaar geleden ingerold. Eerst als peter van de ploeg, daarna als T2 waarna ik vervolgens twee jaar de hoofdcoach was. Nu vervul ik de taak van manager, zo blijf ik ook betrokken bij het project. Ik doe mijn job enorm graag en ben enorm trots op wat we met club YLA tot hiertoe bereikt hebben. Maar dit is zeker en vast nog geen eindpunt! 

Image
Leo Van der Elst and Vincent Mannaert receiving the Women's Football Award 2021

Léo Van der Elst (links) en Vincent Mannaert (rechts)